Birkemosevej 1, 6000 kolding
+4572242042
learning@simu.dk

Hvad er en praktikvirksomhed?

En praktikvirksomhed A Practice Enterprise (PE) er en elev-drevet virksomhed, der fungerer som en rigtig forretning. Det simulerer en rigtig virksomheds forretningsgange, produkter og tjenester. En praktikvirksomhed ligner en rigtig virksomhed i sin form, organisation og funktion.

Under vejledning af en vejleder skaber studerende og praktikanter deres praktikvirksomhed fra

  • produktudvikling og produktion,
  • distribution og salg,
  • marketing og Human ressource
  • regnskab/økonomi, til
  •  websedign

Som “ansatte” i en praktikvirksomhed er elever/studerende ansvarlige for dens præstationer og gennem learning-by-doing-metoden udvikler de ejerskabskompetencer indenfor:

 
  • markedsundersøgelser,
  • placere annoncer,
  • købe inventar,
  • logistik plan,
  • sælge simulerede varer eller tjenester,
  • betale løn, skat, ydelser mv.

Hver virksomhed engagerer sig i forretningsaktiviteter, både nationalt og internationalt, med andre virksomheder inden for praktikvirksomheds-netværket,

Der er ingen egentlig overførsel af rigtige varer og penge, men handelstransaktionerne og de finansielle udvekslinger finder sted reelt: ordrer foretages, fakturaer udstedes og betalinger overføres, økonomiske optegnelser føres, herunder oplysninger om kreditorer, debitorer, aktionærer osv.

 

TRÆNINGSMILJØET

Der er standardkrav til udstyr og IT (hardware og software), der skal opfyldes for at drive en Praktikvirksomhed. For at gøre oplevelsen så realistisk som muligt, er hvert læringsrum opdelt i forskellige sektioner, der repræsenterer de forskellige afdelinger i en virksomhed, såsom reception, indkøb, HR, drift og markedsføring.

Praktikvirksomheds-tilgangen lægger vægt på læring på fire nøgleområder ved at anvende learning-by-doing-metoden:

Ejerskab: Elever tager ansvar for deres egen læring.

Erfaringsbaseret: Elevernes læring er autentisk og realistisk.

Samarbejde: Elever lærer med og fra andre og forstår dynamikken i at arbejde som en del af et team.

Reflekterende: Elever oplever konsekvenserne af deres beslutninger og anvender denne læring på fremtidige udfordringer.